Alimentació Saludable

Una alimentació saludable és fonamental en totes les etapes de la vida de les persones. Però a la infància adquireix una importància especial, ja que d’ella depèn el creixement i desenvolupament saludable dels infants.

És per això que la Comissió de Salut té un especial interès per fomentar els hàbits alimentaris saludables arreu de l’escola. I hem dissenyat les activitats d’aquest taller tenint molt present aquest objectiu.

COM HA DE SER UNA ALIMENTACIÓ SALUDABLE?

La base d’una alimentació saludable és el consum de productes vegetals, que ens aporten vitamines, minerals, fibra, olis essencials i altres nutrients importants per al correcte funcionament del nostre organisme. Això vol dir que aproximadament la meitat de la nostra dieta diària seran aliments d’origen vegetal, tal com mostra la imatge següent.

Imatge subjecta a drets d’autor. NutriPharm, www.nutripharmonline.com

Aquesta Piràmide dels Aliments, de creació pròpia, representa la quantitat relativa d’aliments (i no la freqüència de consum) dels diferents grups que es recomana incloure en la nostra dieta diària. La Comissió de Salut discrepa amb el contingut ambigu i contradictori que es representa a les piràmides alimentàries oficials, que inclouen aliments poc saludables, com aliments processats, embotits, dolços, llepolies, alcohol, etc.

Per poder obtenir l’energia necessària per mantenir les funcions vitals i les activitats diàries, inclourem una petita quantitat d’aliments que ens aportin hidrats de carboni saludables: cereals integrals (i els aliments elaborats amb les seves farines), tubercles i llegums.

El nostre organisme és també capaç d’obtenir energia a partir dels greixos. Però com que l’energia que ens aporten aquests tipus d’aliments és molta, amb molt poca quantitat que en consumim d’ells serà suficient. Els greixos més saludables els trobarem també als productes vegetals: oli d’oliva verge extra (AOVE), fruits secs, advocats, etc.

Per últim, el cos necessita proteïnes per al seu creixement i desenvolupament. Fixeu-vos que tot el nostre cos està format per proteïnes: l’esquelet, els músculs, la pell, el cabell, les ungles, etc. Tanmateix, això no significa que el nostre consum d’aliments proteics hagi de ser alt. Tot al contrari. De fet, la majoria de les persones fan un aportament proteic diari superior al recomanat. Per això, el consum d’aliments proteics ha de representar la part més petita de la nostra dieta diària. A més a més, es recomana que la meitat d’aquest aportament proteic sigui d’origen vegetal (llegums, fruits secs) i l’altra meitat, d’origen animal (ous, peix, carn).

EL PLAT SALUDABLEEL PLAT SALUDABLE

Si totes aquestes recomanacions les traslladem al nostre dia a dia, quedarien representades tal com mostra aquesta imatge:

Imatge subjecta a drets d’autor. NutriPharm, www.nutripharmonline.com

Aquest “Plat Saludable” és una adaptació del Plat Saludable de Harvard, i inclou també totes les recomanacions de la nova Guia Alimentària “Petits Canvis per Menjar Millor” de la Generalitat Catalana, actualment el millor referent en alimentació saludable.

Aquestes recomanacions es divideixen en tres grups:

1. Consumir més:
    • Fruita i hortalisses
    • Llegums
    • Fruits secs
    • Vida activa i social
  2. Canviar a:
    • Aigua, com a beguda principal i única
    • Aliments integrals
    • Oli d’oliva verge
    • Aliments de temporada i proximitat
  3. Consumir menys:
    • Sal
    • Sucre
    • Carn vermella i processada
    • Aliments ultraprocessats

Per a basar les anteriors recomanacions, s’han revisat les dades de consum comunitàries i nacionals, a més a més de la literatura científica i altres guies de referència. S’han considerat també les aportacions i opinions de nombrosos professionals, entre els quals es troben 6 departaments, 7 universitats, 6 societats científiques i col·legis professionals, i 10 entitats, fundacions, associacions de consumidors, ONG s, etc.

A banda d’aquesta Guia, la Generalitat de Catalunya també ha publicat unes Recomanacions per a l’Alimentació en  la primera infància (de 0 a 3 anys), que us seran molt útils a les famílies que teniu nadons

També us recordem que ens podeu escriure a salut@escolalamaquinista.com si teniu alguna pregunta sobre aquest tema o qualsevol altre relacionat amb la salut.

Website