Vacunació escolar als infants de sisè de primària: novetats del curs 2022-2023

Com cada curs un equip de vacunació escolar, de l’Equip d’Atenció Primària de Bon Pastor, es desplaça a l’escola per vacunar els infants de sisè segons el calendari de vacunacions sistemàtiques.

Font: gencat.cat

El calendari de vacunacions sistemàtiques és una eina que recull les vacunacions recomanades a Catalunya a tota la població, des de la infància fins als adults i la gent gran. El calendari recull les vacunes més adients al moment més adequat per la situació epidemiològica de Catalunya.

El calendari vigent, aprovat l’any 2022, protegeix contra 16 microorganismes mitjançant 14 vacunes.

Entre els canvis fets al calendari, s’ha incorporat a partir d’aquest curs  2022-2023, la vacuna contra VPH9 (virus del papil·loma humà) que estarà finançada per nens que cursin 6è de primària (11-12 anys). Fins ara aquesta vacuna estava finançada només per nenes i per determinats grups de risc.

Font: Govern.cat

Per això hem contactat amb Mónica Fernández González, Infermera referent PSIE del CAP Bon Pastor per preguntar-li sobre la Vacuna anti-virus del papil·loma humà (vacuna VPH), i ens ha escrit el següent:

“És una vacuna constituïda per partícules no infeccioses similars al virus del papil·loma humà , produïdes mitjançant l’auto assemblatge de les proteïnes L1 de la càpsida del virus de diferents tipus, obtingudes per tècniques de recombinació genètica.
Es coneixen més de 200 genotips diferents del virus del papil·loma humà
(VPH) que poden infectar la pell o les mucoses dels éssers humans. N’hi ha
aproximadament uns 40 genotips que infecten les mucoses i es transmeten per via sexual. Aquests genotips es classifiquen, en funció del risc de desenvolupar càncer de coll uterí, com d’alt risc (oncògens) o de baix risc (no oncògens).

En l’actualitat, hi ha tres vacunes disponibles:
-Vacuna VPH2 ( bivalent): conté VLP dels tipus 16 i 18, causants de
més del 70% dels casos de càncer de coll uterí i d’una fracció variable dels
càncers de vulva, vagina, penis, anus i orofaringe associats al VPH.
-Vacuna VPH4 ( tetravalent): a més de VLP dels tipus 16 i 18, conté VLP
dels tipus 6 i 11, causants d’aproximadament el 90% dels condilomes
acuminats.
-Vacuna VPH9 ( nonavalent): a més de VLP dels 4 tipus de VPH
inclosos en la tetravalent 6, 11, 16 i 18 conté VLP dels tipus 31, 33, 45, 52 i 58,
responsables d’un 20% addicional dels casos de càncer de coll uterí.

Aquesta vacunació està indicada per a la prevenció primària de la infecció pels tipus de VPH inclosos als preparats vacunals. Les tres vacunes disponibles estan indicades per a la prevenció de les lesions anogenitals precanceroses (cervicals, vaginals, vulvars i anals) i el càncer de coll uterí i el càncer d’anus; la vacuna tetravalent i la nonavalent també estan indicades per a la prevenció dels condilomes acuminats. La vacunació no modifica la història natural de la infecció si ja s’ha produït infecció per un tipus de VPH inclòs a les vacunes, per la qual cosa el potencial preventiu és més gran quan s’administra a les persones que no hi han estat exposades.

Vacunació sistemàtica
La pauta actual és de dues dosis, als 0 i 6 mesos. Es fa de forma sistemàtica
en la vacunació escolar. El curs 2017- 2018 es va iniciar la vacunació amb la
vacuna nonavalent.

Precaucions i contraindicacions
Aquesta vacuna no està recomanada durant l’embaràs perquè no es disposa
d’estudis pel que fa a aquesta situació. Es pot produir un síncope després de
l’administració de qualsevol d’aquestes vacunes, especialment en adolescents.
La vacuna s’ha d’administrar amb la persona asseguda i es recomana
l’observació després de l’administració.
Atès que les vacunes actuals no cobreixen tots els tipus de VPH oncògens,
les noies vacunades cal que segueixin les recomanacions de cribratge de
càncer de coll uterí.

Reaccions adverses
Les tres vacunes han mostrat un bon perfil de seguretat en els assaigs clínics.
Les reaccions locals més freqüents són eritema, dolor i inflamació. Les
reaccions sistèmiques més freqüents són cefalea i febre. En general, les
reaccions adverses observades són d’una intensitat lleu o moderada i no tenen una durada perllongada.
Les dades del seguiment postautorització de la vacuna confirmen el perfil de seguretat observat als assajos clínics. El Comitè Consultiu Mundial sobre
Seguretat de les Vacunes (GACVS) de l’Organització Mundial de la Salut ha
revisat l’evidència en relació amb la seguretat d’aquestes vacunes des que es van autoritzar i ha conclòs que ambdues vacunes continuen tenint un perfil de seguretat excel·lent.

Fonts d’informació:
Canalsalut.gencat.cat
vacunasaep.org

Per acabar us deixem aquest video publicat al youtube per salutgeneralitat sobre la vacunació infantil a les escoles: curs de 6è de primària