Com cuidar la nostra esquena

Les nostres companyes Anna Giralt i Inma Hoyas ens han facilitat aquest taller tant interessant, que els infants han disfrutat tant. Amb aquests post, pretenem fer-vos un resum del que es va treballar a les aules i aporta-vos més informació que pensem que us podria resultar d’interès.

EL NOSTRE COS ESTÀ DISSENYAT PER AL MOVIMENT

Aquest taller consta d’una sessió curta  teòrica i una pràctica per a entendre quina és la postura adequada pel nostre cos, i així poder aplicar-ho al dia a dia dels nostres infants.

QUÈ SABEM DEL NOSTRE COS?

El nostre cos està dissenyat amb una estructura òssia i muscular que protegeix els nostres òrgans interns i, alhora, ens ajuda a sostenir-nos dempeus. Aquesta estructura també és la que ens ajuda a bellugar-nos, però cal que en tinguem cura.

Igual que hem de tenir uns hàbits saludables en el son i en l’alimentació, també hem d’ajudar al nostre cos respectant una bona postura, i fent exercici físic per oxigenar els músculs i fer anar les articulacions.

Primer de tot cal tenir clar quina és la postura adequada, tant si estem drets com si estem asseguts/es en cadires o a terra, i quins problemes pot presentar el nostre cos si no ho fem.

El nostre objectiu en treballar amb els infants és que facin una observació de la postura i prenguin consciència de com es troba el seu cos.

QUÈ HEM FET A L’AULA?

Durant la sessió, fem tres exercicis que ens fan prendre consciència de manera conjunta i creen debat a l’aula:

1. Com seiem a les cadires? Sovint no fem servir la cadira correctament. Entre tots observem i busquem les cadires adaptades a cada alçada, els suports que podem fer servir per estar més còmodes. També aprenem que podem seure en una pilota de gimnàstica i que aquesta ens permet tenir el cos en moviment però assegut.
  2. Com seiem a terra? Com els indis, asseguts i assegudes, les cames creuades… I afegim l’esquena recta i un coixinet sota el cul per a poder relaxar les cames. Amb un simple coixí, manta o tovallola enrotllada la nostra postura millora.
  3. Com podem estirar el nostre cos per a no cansar-nos si estem molta estona asseguts? Hem proposat alguns exercicis d’estiraments als alumnes:
    • Activar el nostre cos bellugant l’espatlla amunt i avall, i estirant les cames.
    • Podem fer també cercles amb el cap, i bellugar les articulacions de mans i peus.
    • Una mica de moviment ens ajudarà per a tornar a estar quiets.
  4. Com agafem pes? La millor manera per agafar del terra objectes que pesen molt és doblegar els genolls ajupint-nos poc a poc i amb tranquil·litat.
  5. Com portem les nostres motxilles? Les motxilles s’han de dur ben serrades a la nostra esquena. Hi ha la moda de portar-les amb les anses més llargues, penjades del mig dels braços, però això no és gens bo perquè modifica la nostra postura i fa que no carreguem el pes de manera adient.

SI NECESSITEU MÉS INFORMACIÓ…

Podeu imprimir-se un resum gràfic tríptic sobre la correcció postural en el següent enllaç:

També us facilitem aquests videos que ens expliquen molt be com és la nostra esquena, com millorar la nostra postura i perquè.

• La columna vertebral simplificada y la vértebra tipo
  • Malas posturas

www.youtube.com/watch?v=ed_Xmvi0ch8

• Radical ergonomic