Quines mascaretes ha de portar el teu fill/filla a l’escola?

Alberto Torres, metge preventivista membre de la Societat Espanyola de Medicina Preventiva, Salut Pública i Higiene (SEMPSPH) explica el propòsit de l’obligatorietat de les màscares: “El que necessitem és una protecció respiratòria que impedeixi que les gotes que produïm en parlar, o en cantar, surtin fora, perquè en aquestes gotes viatja el virus “.
La conclusió és fàcil: si cap dels nens expulsa a l’exterior gotes on pugui allotjar el virus, no hi haurà virus en l’ambient per encomanar.

La Societat Espanyola de Salut Pública recomana, a la seva pàgina web, l’ús de mascaretes casolanes o sense etiqueta “quan no es tingui accés a una homologada”. I aquestes precisament, les homologades, són les que recomanen la majoria dels experts. Les mascaretes homologades han demostrat la seva eficàcia, mentre que altres no. Les màscares de tela, reutilitzables, que compleixen la normativa han d’especificar a l’etiqueta que compleixen la norma UNE 0065.

Dins de les màscares homologades, hi ha diversos tipus:

quirúrgiques: les que veiem en l’àmbit sanitari. Solen ser d’un sol ús, i es poden usar vuit hores seguides. Eviten que el portador expulsi gotes a l’exterior.

higièniques: aquestes també eviten que s’expulsin gotícules, i són les ideals per anar a l’escola. Poden ser d’un sol ús o reutilitzables.

sistemes de protecció: són els que filtren no només de dins cap a fora sinó de fora cap a dins. És a dir, que eviten que les gotes penetrin en el portador. Són més incòmodes perquè amb elles es respira pitjor i no solen estar aconsellades per a nens sans.

En què fixar-se en comprar la mascareta?
Segons les autoritats sanitàries les màscares de tela que protegeixen de la transmissió de la COVID-19 són les que han aconseguit l’homologació UNE 0065. Aquesta norma és una garantia que haurà d’estar especificada en l’etiqueta i prova que han superat els exàmens de respirabilidad i filtrat de partícules. Així, l’eficàcia d’aquest tipus de mascaretes és:

En definitiva, les higièniques són suficients per evitar la transmissió massiva de virus a l’escola, són les més econòmiques -i cal tenir en compte que es necessitaran bastants- i les que permeten millor respiració als nens.

Les mascaretes infantils que està repartint l’Ajuntament de Rubí estan dissenyades per l’empresa rubinenca Robin Hat. FOTO: ACN
  • Sol ús (les d’un sol ús): filtren el 95% de les partícules d’unes 3,0 micres de mida.
  • Reutilitzables (les de tela): filtren el 90% de les partícules de 3 micres. Cal tenir en compte que aquestes màscares no eviten que el nou coronavirus les traspassi de fora cap a dins (no eviten el nostre propi contagi), però sí que aconsegueixen l’objectiu social que es pretén amb l’obligatorietat de les màscares: evitar que expulsem fluids on pugui viatjar el coronavirus. D’aquesta manera, si tots els nens la porten, tot just hi haurà virus circulant en l’ambient. I les possibilitats que s’encomanin disminueixen exponencialment.

Quantes hores poden portar-les?

Segons el ministeri de Sanitat, les mascaretes higièniques, ja siguin d’un sol ús o de tela, han de canviar-se a les quatre hores d’ús. Passat aquest temps no s’ha comprovat la seva eficàcia. Cal tenir en compte que les mascaretes higièniques es mullen, humitegen o taquen i poden perdre propietats.
D’aquesta manera, cada nen necessitarà, al menys, dues mascaretes per dia. Per això podria ser recomanable “que es portin a la motxilla una segona màscara i després de dinar o a meitat de la jornada es la canviïn”.
Cal dir-li als nens que la mascareta no s’ha de treure res més que per menjar o beure.

On han de guardar les mascaretes?

En una bossa de tela. Torres explica que l’ideal per a guardar les màscares és una bossa de roba, ja que “el plàstic no transpira i pot afavorir que apareguin bacteris. Si la bossa és només per llevar-se la màscara i a l’arribar a casa rentar si es podria fer servir el plàstic , però l’ideal, per si s’ha de tornar a fer servir la mascareta, és conservar-les en tela “.

Com rentar les màscares higièniques de tela?

N’hi haurà prou amb un cicle normal d’aigua freda a la rentadora. Encara que a el principi de la pandèmia es va parlar que calia rentar la roba bruta a 60º perquè és la temperatura a la qual s’inactiva el virus, el preventivista Torres explica que no cal. “Amb el detergent de rentadora n’hi ha prou. Sabem que l’aigua calenta elimina els virus, però aquest virus en concret té una cobertura lipídica que el sabó elimina. A més els detergents de rentadora tenen unes propietats de neteja i eliminació de bacteris que els
fa molt eficaços fins i tot en aigua freda “.

Cura a l’hora de marcar les mascaretes

Tot el que té fills sap que els objectes en què no es posa el nom de l’infant pot acabar extraviats, ja que els professors no poden saber a qui pertany la cosa en qüestió. Per això és important que les màscares, que són d’ús personal i intransferible, tinguin posat el nom de l’alumne. Però no s’ha de cosir, perquè foradar la tela pot alterar l’eficàcia.
Per això el farmacèutic Fernando Cansino recomana usar adhesius, o marcadors de tinta que no traspassin la tela de la mascareta (es poden col·locar en etiquetes, o en les tires). L’expert recomana “utilitzar un adhesiu, en cap cas utilitzar un retolador directament sobre la mascareta ja que podria humitejar i perdre l’eficàcia filtrant en
aquesta zona. També cal evitar punxar o perforar-la“.

Font: https://www.niusdiario.es/sociedad/educacion/mascarillas-debe-llevar-hijo-vuelta-cole-higienicas-dos-ajustadas-evitar-contagio-coronavirus_18_3003795118.html