3 de desembre: Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

Día Internacional de las Personas con Discapacidad

La commemoració anual del Dia Internacional de las Persones amb Discapacitat (IDPD, sigles en anglès) fou proclamada el 1992, mitjançant la resolució 47/3 de la Assemblea General de les Nacions Unides. Celebrat el 3 de desembre en tot el món, IDPD mobilitza el recolzament per qüestions crítiques relacionades amb la inclusió, promou la reflexió sobre qüestions de discapacitat y posa l’atenció en els beneficis d’una societat inclusiva i accessible per a tothom.

En 2020, el lema de la campanya és “Un dia per a tothom”, la discapacitat forma part de la condició humana, ja que qualsevol persona, en algun moment de les nostres vides, podem experimentar una discapacitat temporal o permanent; i la societat ha d’estar preparada.

D’entre aquestes qüestions cabdals per afavorir la inclusió, trobem l’educació i la salut. Per això, des de la Comissió de Salut, volem ampliar la nostra mirada i incloure temes relacionats amb la diversitat funcional.

Discapacitat i/o diversitat funcional?

Darrerament, s’ha impulsat un canvi de paradigma pel que fa al concepte i el llenguatge en vers la discapacitat. El terme diversitat funcional va néixer el 2005, però no va ser fins el 2015 que va aparèixer en els debats públics. El seu ús va estar envoltat de força polèmica als inicis, ja que el terme pot semblar massa ampli i poc concret amb les necessitats d’alguns col·lectius. En l’actualitat, discapacitat i diversitat funcional conviuen.

Tal i com ens explica l’Óscar Martínez-Rivera en un dels seus articles: “la diversitat funcional aporta com a base el fet que és l’entorn el generador de les limitacions de les persones. Situa la mirada en aquelles circumstàncies que fan que determinades persones no  puguin gaudir dels mateixos privilegis que la resta només per no tenir característiques de normalitat estadística.”

[…]“El paradigma de la diversitat funcional, com diem, comporta un canvi fonamental en el discurs quant al fet que l’entorn és el principal responsable de generar  espais  de  participació  i  oportunitats  en  la  societat  i  no  hagi  de  ser  l’individu el qui s’hagi d’adaptar a allò construït en gran mesura per i per a la normalitat estadística.

Altrament dit, l’entorn no ha de generar situacions en què, per la causa que sigui, les persones no puguin ser independents. I el fenomen l’hem de pensar de manera conceptual en global perquè sembla obvi que tots els éssers humans depenem sempre d’algú altre. Aquest discurs, emprat en moltes ocasions per Antonio Centeno, posa de manifest que entenent la qüestió de la diversitat uns necessitarem unes coses dels uns i els altres en necessitarem unes altres i d’altres persones. Perquè no tots som capaços de fabricar-nos unes sabates o una camisa i necessitem que hi hagi una altra persona que les fabriqui.”

Des de la Comissió de Salut creiem que el més important és l’educació d’una societat respectuosa, inclusiva i solidària que entengui que la discapacitat no defineix a la persona. I, per prendre consciència i promoure una comunicació respectuosa: que inclogui i no exclogui, que generi empatia i ens ajudi en la convivència, compartim aquests recursos extrets de la Guia de comunicació Inclusiva de l’Ajuntament de Barcelona:

Us compartim el curtmetratge “El regal”, de Jacob Frey, un punt de partida per poder iniciar una conversa amb els nostres infants sobre la diversitat funcional.

BIBLIOGRAFIA:

Nacions Unides https://www.un.org/es/observances/day-of-persons-with-disabilities

Martínez-Rivera, Óscar. «Entre la discapacitat i la diversitat funcional: El professional davant dels canvis de paradigmes i no només de paraules». Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, [en línia], 2014,Núm.58,p.11-24, https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/284915 [Consulta: 27-11-2020].

Guia de comunicació inclusiva de l’Ajuntament de Barcelona https://ajuntament.barcelona.cat/guia-comunicacio-inclusiva/

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*
*
Website